پیشنهاد سردبیر

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید و ورود دانش‌آموزان پس از گذران تعطیلات به مدرسه، بسیاری از والدین با بحرانی تحت عنوان عدم تمرکز دانش‌آموزان در کلاس درس مواجه می‌شوند و به دنبال راهکارهایی برای رفع این مسئله هستند.

عدم تمرکز در کودکان/ با دانش‌آموزان حواس پرت چه کنیم؟

یکی از معضلات شایع در دوران تحصیل برای دانش‌آموزان، زمانی است که نمی‌توانند به آسانی بر مطالب درسی تمرکز کنند و سر کلاس با کوچک‌ترین بهانه حواسشان پرت می‌شود. اگر فرزند شما هم هنگام درس خواندن یا انجام یک کار مشخص تمرکز کافی و لازم را ندارد، مهم است که به عنوان والدین در گام اول بررسی کنید چه چیزی مانع تمرکز و دقت او شده است. معمولا مسائلی مانند معضلات اجتماعی، مشکلات عاطفی و چالش‌هایی در فرآیند یادگیری از مهم‌ترین دلایل عدم تمرکز در کودکان به شمار می‌روند.

همراه کودک باشید

حضور والدین در روند تحصیل کودک برای ایجاد تمرکز، دقت و تعهد در انجام تکالیفش بسیار موثر است. سعی کنید هر روز حین انجام تکالیف فرزندتان کنارش باشید و به سوالاتش پاسخ دهید. داشتن یک همراه هنگام انجام هر کاری می‌تواند یکی از مهم‌ترین عوامل ایجاد انگیزه و تمرکز باشد.

تشویق درست، پایه ثابت یک تربیت سالم

تحسین کردن به موقع و به اندازه کودکان در شرایط مختلف یکی از مهم‌ترین کارهایی است که والدین می‌توانند برای آنها انجام ‌دهند.

به گفته یک روانشناس کودک، انگیزه‌های بیرونی کودک و تشویق‌ او در قالب‌های مختلف، مهم‌ترین عامل ایجاد دقت و شوق در انجام یک کار است. حس خوبی که تشویق والدین به آنها منتقل می‌کند، محرک خوبی است تا به سمت موفقیت قدم بردارند.

عبرت از بزرگ‌ترها

در برخی شرایط لازم است کودک با الگوبرداری و گاهی درس عبرت گرفتن از بزرگ‌ها، مسیر صحیح زندگی‌اش را پیدا کند؛ به عنوان مثال اگر زمان کافی برای مطالعه درسش نمی‌گذارد، می‌تواند با نگاهی به یک فرد بزرگ‌تر که با سهل‌انگاری در روند تحصیل فرصت‌های زیادی را از دست داده است، زمان و انرژی بیشتری در این راستا صرف کند.

فرصت اشتباه کردن بدهید

شاید کسب یک نمره پایین از نظر والدین یک اشتباه یا حتی شکست تلقی شود اما یکی از مسائلی که باعث می‌شود کودک توجه بیشتری به درس و موقعیت‌های تحصیلی‌اش داشته باشد، تجربه نتیجه‌های متفاوت است. زمانی که کودک با کسب نمره کم از برخی موقعیت‌ها محروم شود، متوجه خواهد شد که اهمیت درس خواندن و موفقیت در امتحان چقدر است.

از مشاور تحصیلی کمک بگیرید

ارتباط داشتن با یک مشاور با تجربه می‌تواند در ایجاد انگیزه کافی برای دانش‌آموز بسیار موثر باشد. رابطه نزدیکی که مشاور با دانش‌آموز برقرار می‌کند در کاهش استرس، افزایش تمرکز و طرح یک برنامه منظم مطالعه تاثیر به سزایی دارد. طی این ارتباط، کودک با همراهی مشاور، بهتر از پیش هدف‌گذاری کرده و برای رسیدن به آنها تلاش خواهد کرد.

منبع: Child Mind

ترجمه: تکتم شریفی نژاد خبرنگار تحریریه جوان قدس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.